5 essentiële framing tips

5 essentiële framing tips

Hoera! taalstrategie.nl bestaat 1 jaar! Toen ik op Twitter informeerde hoe dat gevierd dient te worden, kwamen er vooral voedsel en drank gerelateerde suggesties.

Nou sta ik daar niet onwelwillend tegenover, alleen heeft u er als lezer weinig aan. Daarom geen taart, maar tekst. Speciaal voor de gelegenheid deel ik graag mijn 5 regels voor ijzersterke framing. LET OP: deze post combineert prima met een glaasje champagne!

1. De ontkenning is verboden terrein

Iets ontkennen is op framing-niveau eigenlijk hetzelfde als het erkennen. Dat ligt aan de manier waarop framing werkt: wanneer twee concepten met elkaar worden geassocieerd, ontstaat er een steeds sterkere fysieke koppeling tussen de betrokken neuronen in het brein. Het doet er dus eigenlijk niet toe of er het woordje ‘niet’ tussen staat. Neurolinguïst George Lakoff bedacht een grappig gedachte-experiment om dat te laten zien: ‘don’t think of an elephant’. Zodra je het woord ‘olifant’ hoort, wordt dit concept geactiveerd in het brein. Lakoff zegt: ‘neurons that fire together, wire together’: samen geactiveerde neuronen raken steeds hechter aan elkaar verbonden.

Hoewel je bij een aantijging of in een discussie snel geneigd bent om als verdediging dingen als ‘ik ben geen leugenaar’ of ‘ik heb geen fraude gepleegd’ te zeggen, kan je die reflex maar beter inslikken. De ontkenning bestaat niet. Gebruik alleen woorden waar je wél mee geassocieerd wilt worden!

2. De ander herhalen is taboe

Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de ontkenning. Als je een ander herhaalt, is de kans dat je zijn of haar frame herhaalt erg groot. Gevaarlijk dus! Het is verstandiger om van tevoren nagedacht te hebben over je eigen vocabulaire en dat te gebruiken. In een discussie of debat moet je dus nooit de soundbite van de tegenstander overnemen, maar alles parafraseren zodat het binnen je eigen frames past.

3. Wees beeldend

Goede frames bestaan uit heldere en emotionerende beelden. Het hoeft geen dramatische boel te zijn, maar wel prikkelend en eenduidig. Een tijdje terug las ik dit citaat van Premier Rutte in de Volkskrant: ‘De kosten van de crisis zijn door de overheid voorgeschoten en dat gaan we terugdraaien’. Het is subtiel, hoe Rutte zijn bezuinigingspakket framet. Het is een huis-tuin-en-keuken-beeld: je leent een tientje van een collega, of hij schiet even je lunchkosten voor. Dat betaal je vanzelfsprekend binnen afzienbare tijd weer terug. We hebben allemaal die ervaring en iedereen ziet het redelijke ervan in. Het beeld dat Rutte gebruikt om zijn bezuinigingen mee te framen, zorgt ervoor dat dit gevoel van redelijkheid en vanzelfsprekendheid wordt opgeroepen.

4. Consistentie is cruciaal

Als je een bepaalde framekoers hebt bedacht, dan moet je die ook consistent inzetten. Ook dat heeft weer te maken met het leggen van de verbinding tussen neuronen. Als er verschillende frames worden gebruikt, moeten die met elkaar concurreren. Hoe meer concurrentie, hoe minder overtuigend het frame zich ‘zet’ in het brein. Een goed frame is pas echt goed als het consequent wordt ingezet.

5. Herhaal, herhaal, herhaal

Dit punt hangt samen met het vorige punt, maar met een belangrijk verschil. Je moet namelijk niet alleen allemaal met de neuzen dezelfde kant op staan, je moet ook je frame de tijd gunnen om in te dalen bij mensen. Bij een sterk frame wordt de overtuigingskracht steeds sterker, indien het regelmatig bij mensen binnenkomt. Vrees dus niet om je boodschap keer op keer te herhalen. Veel mensen zijn erg bang om zichzelf te herhalen, maar die vrees is echt ongegrond.

Geert Wilders houdt bijvoorbeeld niet erg van variatie. Linkse hobby’s heten bij de PVV altijd hetzelfde, ze hebben het nooit over progressieve vrijetijdsbestedingen. Bush gebruikte in zijn legendarische speech na 9/11 maar liefst 34 keer het woord ‘terror’. Luisteraars vinden het vaak zelfs prettig om iets bekends te horen en hebben veel meer geduld dan je denkt. Pas als jij het je strot bijna niet meer uitkrijgt, hoort een groot deel van het publiek het voor het eerst. Recyclen die kernboodschap dus!

Beste lezer

Dank voor jullie interesse in framing en mijn website. Als oprecht vakidioot is er voor mij niets mooiers dan mijn kennis te kunnen delen en dat het nog gewaardeerd wordt ook. Framing wordt steeds belangrijker voor politici, organisaties en bedrijven. Daardoor wordt veel communicatie ook steeds beter. En dat is de mooiste beloning die een communicatiestrateeg zich kan wensen. Proost!

Ps. Volg me op Twitter voor meer bondige tips!


Posted by Sarah Gagestein

Categorised under Analyse
Bookmark the permalink or leave a trackback.

3 Comments

  1. Mooi artikel.. Laats vroeg ik aan iemand, “wat is framing” omdat ik het nut er niet van zag, en ik het een beetje hocus pocus vond.
    Hij gaf mij het volgende voorbeeld:

    – als je verhuist, betaal je belasting, namelijk overdrachtsbelasting. Dit is eigenlijk een hele bizarre belasting want waarom zou moet je eigenlijk belasting betalen als je verhuist. Stel dat deze belasting nou “verhuisbelasting” zou heten. Dan zouden veel mensen een negatiever gevoel hebben bij deze belasting, terwijl het nog steeds over dezelfde belasting gaat.

    Toen pas begreep ik hoe belangrijk framing voor een bedrijf / instelling eigenlijk kan zijn.

    7 oktober 2011 @ 05:58
  2. Sarah Gagestein

    @Joris,

    Yep, inderdaad! Woorden zijn niet alleen maar woorden, ze bepalen ook HOE we de informatie interpreteren. Andere woorden kunnen voor een heel ander perspectief zorgen. Mooi voorbeeld!

    8 oktober 2011 @ 11:59
  3. Mooi stuk!

    Afbeeldingen, vormen en animatie in samenhang/combo met kleur kunnen ook een bepaalde associatie opwekken zonder dit direct te bedoelen.

    3 februari 2012 @ 12:43

3 Trackbacks

  1. By CC – Denk niet aan een olifant | CommTop on 10 augustus 2015 at 09:42

    […] is de moeite waard, je vind er verschillende adviezen. Kun je daar niet op wachten, dan zijn deze vijf essentiële adviezen van taalstrateeg en framing specialist Sarah Gagestein handig om te […]

  2. […] Maar, slaagde Lubach in zijn opzet? Sarah Gagestein, taalstrateeg en framingspecialist, biedt vijf essentiële framingtips waarmee Lubachs item is […]

  3. […] op, maar de site http://taalstrategie.nl/framing/ geeft een goede uitleg. Klikt u eens door op 5 essentiele framing-tips en geniet. Voor diegenen die niet zo ver willen gaan, kijk naar de Amerikaanse verkiezingen en let […]

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

or