Leestips voor overtuigingsfanaten

Leestips voor overtuigingsfanaten

Echte vakidioten verslinden het liefst boeken van andere vakidioten. Dus ik ben altijd op zoek naar inspirerende literatuur over framing, beïnvloeding, taalbeheersing en presenteren. Een aantal parels van de afgelopen tijd die ik met veel plezier gelezen heb deel ik graag even!

Draaiboek gedragsverandering – Sander Hermsen en Reint Jan Renes
De ondertitel van dit vlotte, concrete en behapbare boek is ‘de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken’. Klinkt goed en gelukkig is het dat ook. De auteurs laten via herkenbare voorbeelden de keiharde realiteit zien dat het behoorlijk lastig is om anderen (en jezelf!) tot ander gedrag te manen. Met een goed beargumenteerde boodschap red je het meestal gewoon niet. Ze bespreken vijf ingangen (gewoontes & impulsen, weten & vinden, zien & beseffen, willen & kunnen en doen & blijven doen) die je kunt gebruiken om mensen te beïnvloeden en zijn nuchter over wat je er van moet verwachten. Wat ik had gehoopt te vinden in dit boek, maar niet tegenkwam, is een praktisch werkplan. In andere publicaties van Hermsen & Renes was dat er wel. Gelukkig wordt dat helemaal goedgemaakt door de aansprekende en actuele voorbeelden die het boek heel toepasbaar maken. Hoewel wetenschappers er zo nu en dan een handje van hebben om dingen nodeloos ingewikkeld te maken, doen deze heren daar gelukkig niet aan mee. En met 155 pagina’s vlieg je er ook echt zó doorheen!

I is an other – James Geary
Vreemde titel, briljant boek. De ondertitel heb je hard nodig om te snappen waarom ik dit van harte aanbeveel: ‘The Secret Life of Metaphor and How It Shapes the Way We See the World’. Aha, het gaat over metaforen! De metafoor is misschien wel de mooiste (en meest beïnvloedende!) talige krachtpatser die er is. Scherp zijn op beeldspraak is van groot belang als je je taal écht voor je wilt laten werken. In dit boek beschouwt Geary de kracht van de metafoor vanuit allerlei verschillende kanten, zoals hun rol in de politiek, wetenschap, psychologie, marketing en innovatie. Het boek staat vol met fantastische voorbeelden en Geary schrijft met veel humor en aansprekende anekdotes. Dit boek is een warm bad na een gure, verregende fietstocht. De eerste oliebol op oudejaarsavond. De opluchting die je voelt als iemand blijkt een oplader voor jouw lege telefoon bij zich te hebben. Je snapt ‘t: een aanrader voor iedereen met liefde voor taal, al is het maar een klein beetje.

Fan-tas-tisch om hier te zijn – Christine Liebrecht
De belofte die Liebrecht doet is niet mis, namelijk: verbeter je taalgebruik. Ze bespreekt 20 ‘taalversterkers’ in dit boek op hoog tempo, oftewel manieren om je boodschap effectiever te maken. Dit boekje is een gepopulariseerde samenvatting van haar promotieonderzoek op dit gebied. Niet tot mijn verbazing en wel tot mijn genoegen staan ‘framing’, ‘metaforen’ en ‘subjectiveren’ erin opgenomen als hele effectieve taalversterkers. Het is een leuk verzamelwerk waaruit je inspiratie kunt halen, mede dankzij de vele voorbeelden uit het politieke en publieke domein. Als je taalfanaat bent, zal de inhoud je grotendeels bekend voorkomen. Maar het is wel gewoon leuk en goed geschreven en dat maakt ‘m zeer de moeite waard.


Posted by Sarah Gagestein

Categorised under Geen categorie
Bookmark the permalink or leave a trackback.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

or