Obama’s slimme beeldframing

Obama’s slimme beeldframing

Goed nieuws dat Osama Bin Laden opgerold is. Goed nieuws voor de strijd tegen het terrorisme, goed nieuws voor de internationale veiligheid en goed nieuws voor Obama en zijn regering.

Dit is immers een PR-mogelijkheid waar elk politiek strateeg zijn vingers bij aflikt. De mediamomenten waren dan ook schitterend. De speech was geweldig, de timing was ideaal en de internationale reacties lovend. Maar ik ben het meest onder de indruk  van de foto’s die gemaakt zijn: een goed voorbeeld van geslaagde beeldframing.

De missie der missies

Op Flickr verscheen al gauw een hele fotosessie van het moment suprême: tijdens de missie om Bin Laden uit te schakelen zit het betrokken team ingespannen te kijken en te luisteren wat er aan de hand is. Zo kan Obama op afstand leiding geven bij een van de meest hooggespannen missies tijdens zijn carrière als president. Dit is het moment waarop hij kan bewijzen wat hij waard is.

Maar waarom is deze missie ook alweer zo belangrijk? Bin Laden was het gezicht van terrorisme. Niet alleen was hij de leider van een van de meest angstaanjagende terroristische organisaties, hij was ook de symbolische leider van het concept ‘terrorisme’. Dit is door George Bush ook bewust versterkt, zodat de jacht op deze terroristenleider ook de symboliek van jacht op terrorisme an sich zou inhouden. Helaas kreeg Bush hem niet gevangen, waardoor zijn opvolger deze taak op zich kreeg. Obama kan dit nu als verdienste bijschrijven op zijn conto en aangezien de verkiezingen alweer in zicht zijn is dit een enorme klapper voor zijn populariteit.

Verdekt campagnemateriaal

Terug naar de foto. Die is gemaakt door Pete Souza, de huisfotograaf van het Witte Huis. Saillant detail: deze man fotografeerde ook voor Ronald Reagan, de president die onder andere bekend was om zijn geraffineerde beeldregie. Het is dan ook geen toeval dat de slimme campaigner Obama hem weer heeft ingehuurd. Één foto zegt immers meer dan 1000 woorden. En wat zegt deze ene foto?

Deze foto zegt: leiderschap. Obama was erbij. De serieuze blik in zijn ogen spreekt boekdelen. Hij is de man die het commando gaf om de vijand van het Westen te doden. Zijn regering is er ook bij: Biden, Clinton en anderen zitten even ingespannen te kijken naar het onzichtbare scherm. De groep straalt toewijding, oprechtheid en eenheid uit. Leiderschap. Macht. Moed. Ze begrijpen hoe belangrijk dit moment is. Ze begrijpen wat er op het spel staat en dat zij aan zet zijn. Er is nauwelijks uitleg nodig bij deze foto, hij spreekt voor zich.

De eerste reactie op de foto op de website The Huffington Post laat zien wat voor enorme impact deze missie en de bijbehorende media (tekst en beeld) heeft op Joe the Plumber: ‘Put politics aside on this subject. Obama was the President who gave the order to kill bin Laden. That took courage. We, as Americans should be proud that the work of two administra­tions and the dogged persistenc­e of the profession­al intelligen­ce gatherers that lead to this success.’ Juist. There you have it. President. Order. Courage. Proud. Persistence. Lead. Success. Obama kan zich geen betere uitgangspositie wensen om de campagne mee te starten straks in 2012.

Maar de campagne is eigenlijk al begonnen. Afgelopen weekend was de eerste confrontatie tussen Trump en Obama tijdens het Annual Press Dinner. En het kan eigenlijk niet anders dan dat huisfotograaf Souza bewust is uitgenodigd in the situation room om foto’s te maken bij een van de meest hooggespannen militaire missies van de afgelopen tijd met een duidelijk campagnedoel in het achterhoofd: het vastleggen van het moment zodat het ingezet kan worden ter promotie. Want de foto’s staan over het hele internet verspreid. En in de kranten. En op tv. Zonder dat iemand zich afvraagt waarom die foto’s gemaakt zijn en welke selectie is gemaakt voordat ze online werden gezet. Want deze foto’s zijn allemaal bedoeld om een heel specifiek beeld van Obama neer te zetten. Momentopnames van een heldendaad die dankzij de gratis verspreiding op ieders netvlies gebrand staat.

Slim campagnevoeren

Natuurlijk is er niets mis mee dat Obama dit succes inzet om zijn populariteit te versterken. Zo’n overwinning mag zeker gevierd worden. Het gebruiken van het moment doet niets af aan het moment zelf. Het is alleen opvallend dat de traditionele media en de grote blogs (Guardian, Time etc) de foto’s allemaal doorplaatsen zonder het kritisch te bevragen. Zelfs Fox-News – een van de meest uitgesproken Republikeinse tv-zenders, zéér anti-Obama – plaatst de foto. Met zulke vijanden heb je geen vrienden meer nodig. De campagne is begonnen en President “with courage, persistence and success” Obama staat op ruime voorsprong mede dankzij dit sterke staaltje beeldframing.

Klik hier voor een grote versie van de bewuste foto.


Posted by Sarah Gagestein

Categorised under Analyse
Bookmark the permalink or leave a trackback.

2 Comments

  1. Heldere analyse. Wat mij direct opviel aan deze foto is de positie van Obama. Ten opzichte van de ruimte zit hij in een hoek. Ten opzichte van zijn medewerkers zit hij opzij. Het lijkt juist helemaal niet of hij de leiding heeft van de operatie. Als je niet weet wie de president is in dit zoekplaatje, zou ik hem niet als eerste aanwijzen. Als je wel weet wie de president is, dan komt hij minder soeverein over dan hij misschien zou willen.

    4 mei 2011 @ 14:50
  2. Sarah Gagestein

    Dank! Goede opmerking, daar heb ik ook op zitten broeden hoe dat zit. Ik ben het met je eens dat het aan autoriteit inbindt, dat hij in de hoek zit. Anderzijds zit hij door het perspectief wel heel erg in het zicht (hij zit geïsoleerd van de rest en hij steekt af bij de lichte muurkleur), waardoor de aandacht naar zijn gespannen gezichtsuitdrukking wordt getrokken. Compositietechnisch is dit een zeer geslaagde foto. Daarbij zijn de andere foto’s wel heel erg gefocust op Obama. Deze is dat wat minder, maar daardoor wordt ook meer nadruk gelegd op zijn ‘team’ (= eenheid).

    4 mei 2011 @ 15:11

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

or