Blog

Duurzaamheid framen deel I: Stop met dreigen

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 2 augustus 2017
Een tijdje terug was ik te gast in een panel van een NRC Live avond over de energietransitie. Onderwerp was: hoe krijg je mensen naar nieuw groen gedrag? Je kon merken dat veel mensen die vraag nog altijd interpreteerden als ‘Wanneer begint men nu eindelijk eens te luisteren naar hoe erg het is?’ Even de […]
Read More
 1

Leestips voor overtuigingsfanaten

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 22 december 2016
Echte vakidioten verslinden het liefst boeken van andere vakidioten. Dus ik ben altijd op zoek naar inspirerende literatuur over framing, beïnvloeding, taalbeheersing en presenteren. Een aantal parels van de afgelopen tijd die ik met veel plezier gelezen heb deel ik graag even!   Draaiboek gedragsverandering – Sander Hermsen en Reint Jan Renes De ondertitel van […]
Read More
 

Frame like Hillary: wees trouw aan je eigen verhaal

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 7 november 2016
Soms loop je een discussie uit met het gevoel dat je helemaal niet jouw kant van het verhaal hebt kunnen laten zien. Zonde, want dat is toch echt de enige manier om de ander te kunnen overtuigen. Maar hoe komt dat? Vaak zal het zo zijn dat je verleid bent door de ander om op […]
Read More
 

Publieke frames: framing gezonde voeding

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 24 juli 2016
Framing gaat niet alleen over onbewust overtuigen in een discussie, maar net zo goed over hoe we naar de dagelijkse wereld om ons heen kijken. In die zin zijn we allemaal aandeelhouder in een flink pakket publieke frames. In de aankomende artikelen neem ik een aantal van die a-politieke onderwerpen onder de loep. Vandaag: framing […]
Read More
 

Nieuw: Harder praten helpt niet

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 20 oktober 2015
Hoera! Sinds vandaag ligt mijn nieuwe boek ‘Harder praten helpt niet’ in de winkels. Het is een boek over beïnvloeden met veel aandacht voor het brein en zeven strategieën die inspelen op bewuste én onbewuste processen in ons hoofd. De belangrijkste boodschap is: als je de ander wilt overtuigen, moet je vanuit zíjn referentiekader redeneren […]
Read More
 

Moeten kranten woorden vermijden?

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 14 juli 2015
Deze week leek het erop dat de Volkskrant had besloten om het woord ‘allochtoon’ uit hun repertoire te schrappen. Het bleek minder radicaal, want hoewel ze – volgens plaatsvervangend hoofdredacteur Peter Klok – het woord liever niet gebruiken, is een verbod onnodig. Trouw deed vandaag een duit in het zakje: ook zij gaven aan het […]
Read More
 

Frames beter zien en horen

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 2 februari 2015
We worden de hele dag door bekogeld door frames. Door media, onze gesprekspartners en door ons eigen brein. Communiceren, nadenken zelfs, gaat niet zomaar zonder frames te gebruiken. Dat komt omdat frames – zoals neurolinguïst George Lakoff het mooi zegt – de infrastructuur van ons brein vormen. We gebruiken ze om de wereld te kunnen […]
Read More
 

Analyse Troonrede 2014

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 16 september 2014
Het klinkt een beetje oneerbiedig, maar op de Troonrede 2014 was het citaat “Never let a good crisis go to waste” van Winston Churchill behoorlijk goed van toepassing. Tenminste, op de inleiding dan. Was het een grote verrassing dat Willem Alexander zijn toespraak begon met een referentie naar de vliegramp in Oekraïne? Nee natuurlijk niet. […]
Read More
 

Framing van daders & slachtoffers in het nieuws

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 7 juli 2014
Welke keuzes een journalist maakt bij het schrijven van een nieuwsbericht heeft een grote invloed op onze perceptie. Dankzij bijvoorbeeld de signatuur van de krant waar hij of zij voor schrijft, de grootte van het artikel en de invalshoek waar vanuit het artikel wordt geschreven, kan een nieuwsfeit er per krant een compleet ander verhaal […]
Read More
 

Onvermijdelijke associaties in crisiscommunicatie

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 5 juni 2014
Géén paniek. Ik herhaal: er is géén gevaar; u hebt géén reden om bang of bezorgd te zijn. Dit laat zien hoe lastig crisiscommunicatie kan zijn. Want hoe breng je de boodschap over dat mensen zich niet onveilig hoeven te voelen? Een ontkenning van gevaar kan namelijk alsnog de ongewenste associatie met gevaar en onveiligheid […]
Read More