Blog

Frames beter zien en horen

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 2 februari 2015
We worden de hele dag door bekogeld door frames. Door media, onze gesprekspartners en door ons eigen brein. Communiceren, nadenken zelfs, gaat niet zomaar zonder frames te gebruiken. Dat komt omdat frames – zoals neurolinguïst George Lakoff het mooi zegt – de infrastructuur van ons brein vormen. We gebruiken ze om de wereld te kunnen […]
Read More
 

Analyse Troonrede 2014

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 16 september 2014
Het klinkt een beetje oneerbiedig, maar op de Troonrede 2014 was het citaat “Never let a good crisis go to waste” van Winston Churchill behoorlijk goed van toepassing. Tenminste, op de inleiding dan. Was het een grote verrassing dat Willem Alexander zijn toespraak begon met een referentie naar de vliegramp in Oekraïne? Nee natuurlijk niet. […]
Read More
 

Framing van daders & slachtoffers in het nieuws

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 7 juli 2014
Welke keuzes een journalist maakt bij het schrijven van een nieuwsbericht heeft een grote invloed op onze perceptie. Dankzij bijvoorbeeld de signatuur van de krant waar hij of zij voor schrijft, de grootte van het artikel en de invalshoek waar vanuit het artikel wordt geschreven, kan een nieuwsfeit er per krant een compleet ander verhaal […]
Read More
 

Onvermijdelijke associaties in crisiscommunicatie

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 5 juni 2014
Géén paniek. Ik herhaal: er is géén gevaar; u hebt géén reden om bang of bezorgd te zijn. Dit laat zien hoe lastig crisiscommunicatie kan zijn. Want hoe breng je de boodschap over dat mensen zich niet onveilig hoeven te voelen? Een ontkenning van gevaar kan namelijk alsnog de ongewenste associatie met gevaar en onveiligheid […]
Read More
 

Hoera! Mijn boek over framing is er!

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 13 mei 2014
Nou, het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat: een praktijkgericht boek over framing vol met tips en tricks! Mijn boek draagt de trotse titel ‘Denk niet aan een roze olifant’. En da’s een hele logische titel als je weet wat ik met die roze olifant bedoel! Als ik een workshop geef roepen deelnemers […]
Read More
 

Tom schrijft: Patentenstrijd Apple & Samsung ook taalstrijd

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 28 april 2014
De laatste weken blijven Apple en Samsung het nieuws halen met hun onderlinge rechtszaken. In een recent bericht op nu.nl kwam ik een interessante metafoor tegen. In dit artikel laat ik zien dat die tsunami-metafoor door Apple strategisch werd gebruikt als bewijsmateriaal in hun onderlinge rechtszaak. Tsunami neutraliseren In die rechtszaak haalt Apple een citaat van […]
Read More
 

Onbewust overtuigen: autoriteit en verhaalkracht

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 19 maart 2014
Hoe kun je je overtuigingskracht vergroten zonder dat je op zoek moet gaan naar extra argumenten? Deze week organiseerde DenkProducties een wervelend seminar met Pacelle van Goethem en met als bonus Obama’s voormalige speechschrijver Jon Favreau. Ik was erbij en deel graag de spectaculairste inzichten die aan bod kwamen die dag.   Autoriteit wakkert onze innerlijke […]
Read More
 

Tom schrijft: Lachende premier Rutte

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 17 maart 2014
Vandaag siert Mark Rutte de voorpagina van nu.nl met zijn alom bekende glimlach. Met recht, want hij krijgt van de nieuwssite onverdeelde aandacht en ruimte om zijn frames voor de verkiezingen te etaleren. In een lang interview met de politieke redacteur van nu.nl ziet Rutte kans om het thema veiligheid onder de aandacht te brengen […]
Read More
 

Tom schrijft: Welke bril heb jij op?

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 25 februari 2014
Een frame is een bril waardoor je de wereld om je heen bekijkt. Hoe kan je je bewust worden van welke bril je op hebt? Dit ben ik proberen na te gaan in de eerste weken van mijn stage bij Taalstrategie. Welke waarden vind je belangrijk? Welke krant lees je bijvoorbeeld? Wat is jouw favoriete […]
Read More
 

Framing & onderzoek: Focusgroepen

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 21 januari 2014
Frames onderzoeken is een vak apart. Frames oefenen vooral hun invloed uit in het onbewuste, dus het heeft weinig zin om mensen bewust te vragen naar hun frames. De interessante data zit goed verborgen en moet er via een omweg uitgehaald zien te worden. Een van de manieren om meer inzicht te krijgen in de […]
Read More