Blog

Hoera! Mijn boek over framing is er!

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 13 mei 2014
Nou, het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat: een praktijkgericht boek over framing vol met tips en tricks! Mijn boek draagt de trotse titel ‘Denk niet aan een roze olifant’. En da’s een hele logische titel als je weet wat ik met die roze olifant bedoel! Als ik een workshop geef roepen deelnemers […]
Read More
 

Tom schrijft: Patentenstrijd Apple & Samsung ook taalstrijd

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 28 april 2014
De laatste weken blijven Apple en Samsung het nieuws halen met hun onderlinge rechtszaken. In een recent bericht op nu.nl kwam ik een interessante metafoor tegen. In dit artikel laat ik zien dat die tsunami-metafoor door Apple strategisch werd gebruikt als bewijsmateriaal in hun onderlinge rechtszaak. Tsunami neutraliseren In die rechtszaak haalt Apple een citaat van […]
Read More
 

Onbewust overtuigen: autoriteit en verhaalkracht

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 19 maart 2014
Hoe kun je je overtuigingskracht vergroten zonder dat je op zoek moet gaan naar extra argumenten? Deze week organiseerde DenkProducties een wervelend seminar met Pacelle van Goethem en met als bonus Obama’s voormalige speechschrijver Jon Favreau. Ik was erbij en deel graag de spectaculairste inzichten die aan bod kwamen die dag.   Autoriteit wakkert onze innerlijke […]
Read More
 

Tom schrijft: Lachende premier Rutte

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 17 maart 2014
Vandaag siert Mark Rutte de voorpagina van nu.nl met zijn alom bekende glimlach. Met recht, want hij krijgt van de nieuwssite onverdeelde aandacht en ruimte om zijn frames voor de verkiezingen te etaleren. In een lang interview met de politieke redacteur van nu.nl ziet Rutte kans om het thema veiligheid onder de aandacht te brengen […]
Read More
 

Tom schrijft: Welke bril heb jij op?

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 25 februari 2014
Een frame is een bril waardoor je de wereld om je heen bekijkt. Hoe kan je je bewust worden van welke bril je op hebt? Dit ben ik proberen na te gaan in de eerste weken van mijn stage bij Taalstrategie. Welke waarden vind je belangrijk? Welke krant lees je bijvoorbeeld? Wat is jouw favoriete […]
Read More
 

Framing & onderzoek: Focusgroepen

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 21 januari 2014
Frames onderzoeken is een vak apart. Frames oefenen vooral hun invloed uit in het onbewuste, dus het heeft weinig zin om mensen bewust te vragen naar hun frames. De interessante data zit goed verborgen en moet er via een omweg uitgehaald zien te worden. Een van de manieren om meer inzicht te krijgen in de […]
Read More
 

De ellende die troonrede 2013 heet

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 17 september 2013
Oh oh oh die troonrede. Het blijft toch een toespraak die nauwelijks het label ‘toespraak’ verdient. Dit jaar begon hoopgevend: een nieuwe koning die – warempel – op een persoonlijke en warme manier begon. Maar het bleef bij dat begin. Vervolgens werd het namelijk een beleidsstuk waar je U tegen zegt. De leek zou zeggen: […]
Read More
 

De verhalende kracht van beeldframing

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 9 september 2013
Ik heb het meestal over taal. Dat is niet voor niks, want taal is zeg maar echt mijn ding. Maar, voor beeld maak ik ook graag tijd, want beelden communiceren misschien nog wel sterker dan taal. Ik las onlangs een prachtig boek over beeldframing, geschreven door communicatieonderzoekers Grabe en Bucy. In dit stuk deel ik […]
Read More
 

Deel 2: zijn negatieve frames effectiever?

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 6 juni 2013
Eerder schreef ik al een stuk over of negatieve frames wel écht effectiever zijn, zoals vaak door mensen wordt aangenomen. De conclusie was: soms, maar zeker niet altijd. In dit stuk wil ik de rule of the thumb van ‘negativiteit is overtuigender’ nog iets verder onderuit halen, naar aanleiding van een publicatie van Daniel O’ […]
Read More
 

Framing Europa en Europese identiteit

  • Posted by Sarah Gagestein
  • On 17 mei 2013
Wat maakt ons Europeaan? Een vraag die op het symposium ‘How European are you’, georganiseerd door de Van Mierlo Stichting, op diverse manieren werd belicht. Europa is zo groot en zo abstract, dat zelfs geoefende sprekers worstelen om in minder dan 10 zinnen overtuigend uit te leggen waarom Europa onmisbaar is. Hoe moet Europa geframed […]
Read More