Romney’s Pain: USA waardenframing

feb. 02, 2012

Hoe meer kandidaten afvallen, hoe ijziger de presidentiële kandidatencampagne-winter in Amerika lijkt te worden. Bachmann, Huntsman, Cain en Perry zijn inmiddels afgevallen.


Romney, Gingrich, Paul en Santorum zijn nog in de race en maken er flink werk van om elkaar zwart te maken. In een stuk dat we schreven voor The Post Online zijn we ingegaan op de onderbuik-kritiek waar Romney zich tegen moet wapenen. Lees het stuk hieronder.

Romney's pain: American values

Hoewel de daadwerkelijke verkiezingen nog een tijdje duren, begint het er steeds meer op te lijken dat de campagnekanonnen steeds nauwkeuriger naar de hoofdvijand opgesteld worden. Het anti-campagnemateriaal bevestigt het: de pijlen moeten op Mitt Romney worden gericht. Zowel Democraten als Republikeinen zetten de aanval in, wetende dat de eindstreep halen zonder moddergooien zonde van de opportunity is. De strekking van al het anti-materiaal? Power, truth and morality.

Uithalen waar het pijn doet

Deze verkiezingen draaien om American jobs. De kandidaat die de economie aan het draaien krijgt, krijgt het Witte Huis. Maar het zouden geen Amerikaanse verkiezingen zijn als dit niet wordt geframed vanuit duidelijke waarden. Immers, zo zeggen politieke onderzoekers als Drew Westen en George Lakoff: “People don’t vote interest, people vote identity.” En die identiteit wordt opgebouwd uit waarden. Living the American dream and being a self-made man. Meer vrijheid betekent in de Republikeinse wereldvisie dan ook onvermijdelijk minder overheid. Een Amerikaan bouwt aan zijn eigen geluk en niemand heeft het recht om dat van hem af te pakken. Juist in deze waarden proberen de tegenstanders Romney te beschadigen. Als hij zich niet meer fatsoenlijk kan beroepen op deze American values dan kan geen beleidsvoorstel, belofte of redelijk argument hem meer redden.

Framing power

Er is niets mis met het willen vergaren van macht an sich. Zeker niet voor Republikeinen, die, aldus George Lakoff, een hoge pet ophebben van hiërarchie en autoriteit. Maar wat nou als die macht vervolgens wordt misbruikt? Dit wordt door zowel de Democraten als concurrent Gingrich gesuggereerd. Zij zeggen dat Romney alles zal doen om verkozen te worden, ongeacht of hij iets echt goed acht voor het land. In plaats van machtzoeker voor een good cause, wordt Romney weggezet als een machtswellusteling, een flip-flop (dat is een bekend frame dat heel effectief en pijnlijk is gebleken bij John Kerry in 2004). Oh, en hij spreekt Frans (aldus Gingrich). Hij is dus geen real American, maar eerder een softe, elitaire semi-Democraat. Hoezo inspelen op emotie?

Framing truth

Door Romney als flip-flop neer te zetten wordt ook zijn eerlijkheid betwijfeld. Dit wordt direct gekoppeld aan zijn – voor hem waanzinnig belangrijke – imago als zakenman. Hij schepte flink op hoeveel banen hij wel niet geschapen heeft in een van zijn campagnefilmpjes. Op de website van Obama verscheen een grafiek over de nogal losse statistieken die Mitt daarbij hanteert. Op de website van de Democraten wordt dat nog eventjes uitvergroot: hij liegt en hij kan niet rekenen. Romney liegt over zijn ability to create American jobs, het állerbelangrijkste issue van het moment. That hurts!

Framing morality

Maar het pijnlijkste is de strategie die is gebruikt in de film King of Bain: When Mitt Romney Came to Town, ook uit de koker van Gingrich. Daarin wordt hij namelijk op zijn moraliteit aangevallen. Hij wordt op één lijn gesteld met Wall Street. Romney belichaamt in deze film de geest die de Amerikaanse economie ziek heeft gemaakt. Hij ontnam als harteloze geldgraaier de Joe the Plumbers hun kans om hun eigen geluk op te bouwen. Dat is voor elke Amerikaan – Republikein of Democraat – niet te verkroppen, zeker niet in de huidige tijdsgeest.

Wat moet Romney doen?

Nu hij van alle kanten wordt aangevallen op zijn belangrijkste waarden, zal hij zich van zijn beste kant moeten laten zien. Frames zijn niet te counteren met argumenten, maar met eigen frames. Hij zal zijn entrepreneursverhaal opnieuw moeten uitvinden om zich te wapenen tegen de verwijten van zijn tegenstanders. Het is niet genoeg om wat cijfers aan te passen over het aantal dankzij hem gecreëerde banen en wat standpunten te verdedigen. Hij zal in de aankomende tijd moeten gaan laten zien dat hij eerlijk is en een man van het volk. Show, don’t tell. Dat wordt hard werken.

Deel dit artikel:

Andere artikelen

17 apr., 2024
Het is feest! Komende vrijdag ontvangt onze oud-stagiair Iris van Weenen namelijk haar masterdiploma! Haar stage bij ons was onderdeel van haar masteropleiding Neerlandistiek en haar superinteressante scriptieonderzoek naar de overeenkomsten tussen talige en visuele frames heeft haar uiteindelijk dat felbegeerde papiertje van de Universiteit Leiden opgeleverd.
09 apr., 2024
Eerder schreven we al eens een artikel over hoe taal je denken beïnvloedt . De conclusie daarvan was: taal is verre van neutraal en heeft zelfs invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. Afhankelijk van de taal die je spreekt kun je bijvoorbeeld bepaalde kleuren beter zien, of onthoud je beter wie precies de schuldige was bij een ongeluk. De manier waarop je iets zegt, heeft effect op hoe we de wereld zien, wat we een logische vervolgstap vinden of wie we aanwijzen als probleemveroorzaker. Een nieuwe Duitse studie vond voor deze conclusie nieuw bewijs én laat zien hoe het invloed heeft op niet alleen ons heden, maar ook onze toekomst.
04 apr., 2024
Misschien dat je nooit in een verhitte online discussie terecht bent gekomen, maar ook in het ‘echte’ leven gebeurt het regelmatig dat we ons gelijk proberen te halen door meer en meer feiten over de ander uit te strooien of dezelfde feiten keer op keer te herhalen. Met toch vaak hetzelfde resultaat: de ander raakt niet overtuigd van jouw visie en sterker nog, hij (of zij) lijkt alleen maar meer overtuigd te zijn van zijn eigen, duidelijk verkeerde, standpunt. Frustrerend!
Share by: