Welke waarde kies je?

Een boodschap wordt pas écht overtuigend, als het ons raakt. Als het echt ergens over gaat. Daarom baseer je je frame altijd op het antwoord op de vraag: waarom doet dit ertoe? Dat is het kloppend hart van je frame. Een paar zaken om rekening mee te houden:

  • Kies een waarde die niet alleen je publiek aanspreekt, maar die ook past bij het beeld dat de ander van jou heeft. Anders maak een ongeloofwaardige indruk, met waarschijnlijk heel andere gevolgen dan jij voor ogen had.
  • Kies bij voorkeur één waarde. We willen graag alles vertellen, in de hoop dat het verhaal dan bij zoveel mogelijk mensen ‘iets’ doet. Helaas zorgt zo’n boodschap vaak voor meer ruis. Een krachtig frame is een gefocust frame. Pak het als volgt aan: bedenk eerst welke waarden allemaal kunnen passen bij je onderwerp. Ga vervolgens in die lijst schrappen totdat je één waarde overhoudt die zowel past bij het onderwerp als bij de ontvanger (en de zender). Zie hieronder een (niet uitputtende!) waardenlijst om je op weg te helpen.