We helpen ook op afstand

In deze tijd vol onzekerheden en veranderingen vliegen de nieuwe maatregelen, ontwikkelingen en afspraken ons om de oren. Juist nu merken we dat de behoefte aan duidelijke en plakkende boodschappen groot is en dat mensen niet alleen bewust maar juist ook onbewust een duwtje nodig hebben om het juiste te doen en te blijven doen. Taalstrategie kan helpen in het ontwikkelen van overtuigende boodschappen en slimme gedragsinterventies – ook op afstand. Neem contact met ons op als je een vraag hebt of met een uitdaging zit! 

Ontwikkeling framingstrategie

Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om wat mensen horen. Zeker als die boodschap via een scherm loopt in plaats van face-to-face. Er is een grotere kans op misverstanden en je hebt het minder snel door als de boodschap verkeerd (of: niet) aankomt. Wij gaan met de opdrachtgever op zoek naar de juiste boodschap met de juiste taal. Dat doen we via Zoom.us, waarbij we in een online meetingroom deelnemers in een strategiesessie kunnen meenemen in de kunst van het framen en daarna gezamenlijk een frame ontwikkelen. We werken het uit in een adviesrapport dat aan de basis kan staan voor alle communicatie. Ook kunnen we meedenken en meeschrijven in de uitwerking van het frame.

Tijdsinvestering: 1 dagdeel

Aantal deelnemers 1-10

Ontwikkeling nudgingstrategie

Foute gewoontes op het werk afleren? Dit zou zomaar hét moment kunnen zijn voor het ontwikkelen van interventies die de terugkerende thuiswerkers straks richting nieuw gedrag kunnen nudgen. Foutparkeerders, collega’s die altijd te laat hun declaraties inleveren en rokers op plekken die daar echt niet voor bedoeld zijn…met een onbewust duwtje krijg je meer voor elkaar dan het zoveelste kwade briefje met een verbod erop. Ook zullen er straks in kantoren behoorlijk wat extra maatregelen nodig zijn om werkplekken, publieke ruimtes en winkels verantwoord te houden voor de bezoekers. We denken graag mee hoe terugkerende bezoekers verleid kunnen worden tot verstandig gedrag. Het ontwikkelen van zo’n strategie doen we via Zoom.us, waarbij we de deelnemers in een online meetingroom alle ins en outs rond nudging leren en vervolgens dit samen gaan toepassen op het vraagstuk van de opdrachtgever. We kunnen via een digitale rondleiding ook meekijken in gebouwen als dat nodig is. We stellen een adviesrapport op naar aanleiding van de opgedane inzichten.

Tijdsinvestering: 1 dagdeel

Aantal deelnemers: 1-10

Online masterclass onbewust beïnvloeden

Thuiswerkers kunnen wel wat nieuwe inspiratie, inzichten en handvatten gebruiken. Niet alleen om hun ‘thuiskantoor’ met frames en nudges in goede banen te leiden, maar ook om collega’s, klanten en andere betrokkenen subtiel met de neuzen de juiste kant op te krijgen. We kunnen nu ook op maat gemaakte online live masterclasses verzorgen. In overleg maken we een programma met focus op framing en/of nudging en gaan we aan de slag met toepassingen in eigen context. We doen opdrachtjes om het echt in de vingers te krijgen en kunnen ook ‘huiswerk’ meegeven. Zo ontstaan er meteen concrete nieuwe plannen en producten die door de klant ingezet kunnen worden.

Tijdsinvestering: in overleg. Van 60 minuten tot een hele dag

Aantal deelnemers: 1 tot 100 mensen, net wat past bij de vraag

Framingonderzoek – welke frames spelen in het publieke debat?

Wij zijn gespecialiseerd in kwalitatief framingonderzoek. Dat houdt in dat we bestaande frames ophalen en adviseren hoe met deze frames om te gaan. Handig: we kunnen dit onderzoek helemaal online uitvoeren. Behoefte aan inzicht in welke frames spelen rond een bepaald thema? En welk frame kan helpen om een strategische positie binnen die discussie in te nemen? Wij zoeken het uit en vertalen de resultaten naar concrete aanbevelingen en boodschappen. Ook kunnen we via een online sessie betrokkenen in onze online meetingroom meenemen in de resultaten van het onderzoek en via expertmeetings de resultaten nog verder verrijken.

Meelees- en schrijfwerk

Komt de inhoud niet over zoals verwacht en/of gehoopt? Laat ons meedenken en meeschrijven aan gefocuste, overtuigende en aantrekkelijke teksten. Onze buitenstaandersblik en kennis van onbewuste beïnvloeding helpt om tot de kern te komen en dát te vertellen wat moet blijven plakken. We schreven eerder al mee aan visiestukken, opiniestukken, webteksten, productteksten en campagne-uitingen.

 

Recensies over ons online werk

Tanja Barella, directeur operations bij IFMA België:
“Ik heb 2 keer met Sarah een nudging-opleiding georganiseerd.
De eerst keer was dat op locatie in Gent, ik heb zelf toen ook de opleiding gevolgd. Goede lesstof met leuke voorbeelden, afgewisseld met actief aan de slag gaan met mensen die met dezelfde vraagstukken zitten.
De tweede keer was tijdens de Covid-19 periode. We wilden de opleiding niet annuleren en hebben het online aangeboden. Dit was echt een succes de deelnemers waren zeer enthousiast en we hebben toffe reacties van hen gehad. Sarah was vol vertrouwen en presenteerde beide sessies met evenveel passie wat niet makkelijk was want ook voor haar was dit de eerste keer online. Al met al waren het leerrijke dagen.”

Haidy Möller, deelnemer aan de online masterclass ‘Beïnvloeden met taal’:
“De online training was natuurlijk even wennen, maar een prima alternatief in coronatijd. Een groot pluspunt vind ik dat mensen geen reistijd hebben en dat het milieu gespaard wordt. Door de training begrijp ik nu beter waarom rationele argumenten vaak niet aankomen, hoe de boodschap in het gebied tussen zender en ontvanger kan veranderen. Trainster Jolijn deed het fantastisch. Ze is duidelijk helemaal thuis op dit gebied, kon alles helder uitleggen, hield het tempo erin, maar ging ook niet te snel. En dat alles met een heel ontspannen houding, waaruit ervaring sprak. Prettig dus!”