FRAMINGONDERZOEK

FRAMINGONDERZOEK

Inzicht krijgen in welke frames spelen rond een thema of bij een doelgroep.

FRAMINGONDERZOEK

FRAMINGONDERZOEK

Inzicht krijgen in welke frames spelen rond een thema of bij een doelgroep.

Wij onderzoeken welke frames er spelen en testen frames op effectiviteit

Wij onderzoeken welke frames er spelen en testen frames op effectiviteit

Taalstrategie is gespecialiseerd in kwalitatief framingonderzoek. Dat houdt in dat we bestaande frames ophalen en adviseren hoe met deze frames om te gaan. Dit doen wij door frames op te halen uit het publieke domein, de anatomie van deze frames in beeld te brengen en frames te testen op hun effect. Wij zoeken het uit en vertalen de resultaten naar concrete aanbevelingen en boodschappen.

Wij onderzoeken welke frames er spelen en testen frames op effectiviteit

Wij onderzoeken welke frames er spelen en testen frames op effectiviteit

Taalstrategie is gespecialiseerd in kwalitatief framingonderzoek. Dat houdt in dat we bestaande frames ophalen en adviseren hoe met deze frames om te gaan. Dit doen wij door frames op te halen uit het publieke domein, de anatomie van deze frames in beeld te brengen en frames te testen op hun effect. Wij zoeken het uit en vertalen de resultaten naar concrete aanbevelingen en boodschappen.

Onderzoeksmethodieken  

Onderzoeksmethodieken

Taalstrategie heeft ervaring met kwalitatief en kwantitatief framingonderzoek. We helpen bij het opzetten en uitvoeren van gedegen wetenschappelijk onderzoek en begeleiden bij het interpreteren en implementeren van de resultaten.


Voor framingonderzoek gebruiken we een aantal kwalitatieve onderzoeksmethodieken, zoals inductieve inhoudsanalyses, focusgroepen, diepte-interviews, enquêtes en experimenten. Afhankelijk van de vraag, kiezen we welke onderzoekmethode (of mix) daar het beste bij past.


Voor kwantitatief onderzoek werken we graag samen met onze kwantitatieve onderzoekspartner LJS Nieuwsmonitor om te onderzoeken wie welke frames gebruikt, welke frames dominant zijn en hoe frames veranderen over tijd.

Taalstrategie heeft ervaring met kwalitatief en kwantitatief framingonderzoek. We helpen bij het opzetten en uitvoeren van gedegen weten-schappelijk onderzoek en begeleiden bij het interpreteren en implementeren van de resultaten.


Voor framingonderzoek gebruiken we een aantal kwalitatieve onderzoeksmethodieken, zoals induc-tieve inhoudsanalyses, focusgroepen, diepte-interviews, enquêtes en experimenten. Afhankelijk van de vraag, kiezen we welke onderzoekmethode (of mix) daar het beste bij past.


Voor kwantitatief onderzoek werken we graag samen met onze kwantitatieve onderzoekspartner LJS Nieuwsmonitor om te onderzoeken wie welke frames gebruikt, welke frames dominant zijn en hoe frames veranderen over tijd.

Onderzoeksmethodieken  

Onderzoeksmethodieken

Taalstrategie heeft ervaring met kwalitatief en kwantitatief framingonderzoek. We helpen bij het opzetten en uitvoeren van gedegen weten-schappelijk onderzoek en begeleiden bij het interpreteren en implementeren van de resultaten.


Voor framingonderzoek gebruiken we een aantal kwalitatieve onderzoeksmethodieken, zoals  inductieve inhoudsanalyses, focusgroepen, diepte-interviews, enquêtes en experimenten. Afhankelijk van de vraag, kiezen we welke onderzoekmethode (of mix) daar het beste bij past.


Voor kwantitatief onderzoek werken we graag samen met onze kwantitatieve onderzoekspartner LJS Nieuwsmonitor om te onderzoeken wie welke frames gebruikt, welke frames dominant zijn en hoe frames veranderen over tijd.

Taalstrategie heeft ervaring met kwalitatief en kwantitatief framingonderzoek. We helpen bij het opzetten en uitvoeren van gedegen weten-schappelijk onderzoek en begeleiden bij het interpreteren en implementeren van de resultaten.


Voor framingonderzoek gebruiken we een aantal kwalitatieve onderzoeksmethodieken, zoals induc-tieve inhoudsanalyses, focusgroepen, diepte-interviews, enquêtes en experimenten. Afhankelijk van de vraag, kiezen we welke onderzoekmethode (of mix) daar het beste bij past.


Voor kwantitatief onderzoek werken we graag samen met onze kwantitatieve onderzoekspartner LJS Nieuwsmonitor om te onderzoeken wie welke frames gebruikt, welke frames dominant zijn en hoe frames veranderen over tijd.

Inductieve inhoudsanalyse


Weten welke frames er leven rondom een bepaald onderwerp? Wij destilleren frames uit bestaand geschreven materiaal en voeren een kwalitatieve analyse uit.

Focusgroepen


Wil je frames testen? Wij organiseren focusgroepen om inzicht te krijgen in de effectiviteit van frames.

Diepte-interviews


Waar komen diepgewortelde overtuigingen vandaan? Aan de hand van diepte-interviews achter-halen wij framingkeuzes en brengen wij frames in kaart.

 Enquêtes en experimenten


Welke associaties roepen jouw woorden en frames op? Met behulp van enquêtes en experimenten kunnen wij frames testen bij je doelgroep.

Inductieve inhoudsanalyse


Weten welke frames er leven rondom een bepaald onder-werp? Wij destil-leren frames uit bestaand ge-schreven mate-riaal en voeren een kwalitatieve analyse uit.



Focusgroepen


Wil je frames testen? Wij orga-niseren focus-groepen om inzicht te krijgen in de effectiviteit van frames.







Diepte-interviews


Waar komen diepgewortelde overtuigingen vandaan? Aan de hand van diepte-interviews achter-halen wij framing-keuzes en breng-en wij frames in kaart.

 Enquêtes en experimenten


Welke associaties roepen jouw woorden en frames op? Met behulp van en-quêtes en experi-menten kunnen wij frames testen bij je doelgroep.

Inductieve inhoudsanalyse


Weten welke frames er leven rondom een bepaald onderwerp? Wij destilleren frames uit bestaand ge-schreven materiaal en voeren een kwalitatieve analyse uit.

Focusgroepen


Wil je frames testen? Wij organiseren  focusgroe-pen om inzicht te krijgen in de effectiviteit van frames.

Diepte-interviews


Waar komen diepge-wortelde overtuigingen vandaan? Aan de hand van diepte-interviews achter-halen wij framingkeuzes en brengen wij frames in kaart.

 Enquêtes en experimenten


Welke associaties roepen jouw woorden en frames op? Met behulp van enquêtes en experimenten kunnen wij frames testen bij je doelgroep.

Openbare onderzoeken door Taalstrategie

Een aantal van de onderzoeken die wij hebben uitgevoerd is openbaar. Hieronder kun je meer over deze onderzoeken lezen en de rapporten downloaden om een indruk te krijgen van wat wij voor jou kunnen betekenen.


Contextkeuzes rond arbeidsmigratie (2023)

In opdracht van het kabinet zijn in het rapport ‘Geen Tweederangsburgers’ aanbevelingen gedaan om de positie van arbeidsmigranten op de korte en (middel)lange termijn te verbeteren. Behalve allerlei inhoudelijke maatregelen, speelt beeldvorming daarbij ook een belangrijke rol. Er speelt stigmatisering rond de arbeidsmigrant als ‘de persoon die alleen maar overlast veroorzaakt’. Er zijn daarom andere beelden en boodschappen nodig om de veelzijdigheid van internationaal werkenden beter te laten zien. 


Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Taalstrategie gevraagd om de narratieven rond het thema 'arbeidsmigratie' op te halen. Dit hebben wij gedaan door een kwalitatieve inductieve contextkeuze-analyse uit te voeren.

Beeldvorming rond zzp in Nederland

Welke beeldvorming hangt er rond zzp'ers (en breder: flex versus vast) in het publieke domein? En welke impact heeft deze beeldvorming op de manier waarop beleid wordt beleefd? 


In opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Taalstrategie onderzoek gedaan naar de beeldvorming rond zzp in de periode 1 maart 2022 tot april 2023. Het doel van deze opdracht was het ophalen van de onbewuste beelden die bijdragen aan de manier waarop er in het publieke domein wordt gekeken naar zzp'ers. Worden zij gezien als nodig, verstorend, zelfstandig, uitzuigers of juist uitgezogen? Via een kwalitatieve inductieve inhoudsanalyse zijn zoveel mogelijk narratieven opgehaald die bewust en onbewust de publieke beeldvorming beïnvloeden.

Trendanalyse: Rijksuitvoerings­organisaties in het nieuws

In samenwerking met LJS Nieuwsmonitor hebben we  in het kader van het programma 'Staat van de Uitvoering' onderzoek gedaan naar de berichtgeving over de Rijksuitvoeringsorganisaties in de Nederlandse media. De trend- en framinganalyse geeft inzicht in de ontwikkeling van berichten over uitvoering in de media door de jaren heen (2018-2021). 

Vastgeroest: smeerolie voor betere en eerlijke beeldvorming rondom techniek

In opdracht van Sterk Techniekonderwijs (regio's Kampen, Zwolle en Noord-West Veluwe) heeft Taalstrategie verdiepend onderzoek naar bestaande beeldvorming rond techniek gedaan met behulp van focusgroepen van (vmbo-)leerlingen. Daarnaast is gebruik gemaakt van de kennis en input van onderwijsprofessionals en ondernemers uit de regio’s Noordwest Veluwe, Zwolle en Kampen. 


Dit resulteerde in de framinggids 'Vastgeroest'. Naast uitleg, voorbeelden en onderzoeksresultaten biedt de gids juist handvatten om zelf aan de slag te gaan en succesvol te framen in voorlichting, werving en andere vormen van communicatie. In eenvoudige taal en door middel van heldere vormgeving is het voor iedereen (docent, decaan, ondernemer, technicus, ouder) interessant en leuk om je te verdiepen. 'Vastgeroest' is een laagdrempelige tool om de beeldvorming rondom techniek eerlijker te maken.


Overweldigende overlast of typische traditie?

In opdracht voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we de frames rond vuurwerk en het tijdelijk vuurwerkverbod van 2020 in kaart gebracht. Welke beelden en overtuigingen leven bij mensen rond vuurwerk en in welke verhalen gieten ze die? Hoe interpreteren ze beleid om vuur-werkregels te houden zoals ze zijn of juist verder aan te scherpen? Welke frames sturen juist aan op verdere polarisatie als het om dit onderwerp gaat?

Van kleine kansen tot reusachtige risico's

In opdracht voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we rond twee cases waarin risicoperceptie een grote rol speelt in kaart ge-bracht welke rol framing speelt in risicoperceptie. Welke frames leven er rond ‘Groene biotechnologie’ en ‘Kernenergie’ en hoe verhouden deze frames zich tot negatieve emoties en een gevoel van (gebrek aan) controle? Welke frames kunnen bijdragen aan een zinvol debat over risico’s en helpen om mensen alert te maken op risico’s op een manier die recht doet aan het daadwerkelijke risico?

De taal van techniek

In opdracht van TechniekTalent.nu, een organisatie die jongeren enthousiasmeert voor techniek en de technieksector, brachten wij de frames rond ‘techniek’ in kaart. Op basis van de frames in nieuwsberichten, op websites, op sociale media en in opleidingsbrochures konden we adviezen geven. Welke frames dragen bij aan een positief imago van techniek? En welke frames wil je zien te vermijden? 

Van negatieve naar opwaartse spiraal

In opdracht van ‘Tel mee met taal’ onderzochten we welke frames spelen rond het thema laaggeletterdheid. Hiervoor haalden we frames op uit be-staand materiaal (media, stakeholders en algemeen publiek) en hielpen we met het uitzoeken welk frame het meest strategisch is om mensen te acti-veren om het gesprek aan te gaan met mensen die baat hebben bij het versterken van hun geletterdheid.

Stereotyperende microportretten

Samen met LJS Nieuwsmonitor en de Vrije Universiteit Amsterdam gingen we aan de slag met een nieuwe onderzoeksmethodiek (microportretten) om op zeer gedetailleerd niveau framende taal op te halen. Via dit onderzoek wilden we uitzoeken in hoeverre er stereotypering werd gebruikt in de Nederlandse pers rond moslims. 

15 minutes of fame

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen deden we samen met LJS Nieuwsmonitor en de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar de re-latie tussen nieuwsconsumptie en stemgedrag. Wat lezen mensen en hoe beïnvloedt dat hun keuze in het stemhokje? Voor dit onderzoek waren wij verantwoordelijk voor de interviews met lastig bereikbare doelgroepen. We spraken  bijvoorbeeld met laagopgeleide jongeren en fervente niet-stem-mers om te kijken wat hen drijft en hoe zij naar de wereld kijken. 

Jeugdcriminaliteit & media

De jeugdcriminaliteit daalt gestaag sinds 2007 en toch blijven mensen dit zien als een even groot (of zelfs groter wordend) probleem. Hoe komt dat? Door uit te zoeken samen met LJS Nieuwsmonitor welke frames spelen in de media rond het on-derwerp ‘jeugdcriminaliteit’ en hoe deze frames zich hebben ontwikkeld over tijd, konden we reconstrueren hoe politiek en nieuws bijdragen aan de publieke perceptie. Taalstrategie was bij dit onderzoek verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de frames en het uitvoeren van diepte-interviews met 14 dagbladjournalisten.

Openbare onderzoeken door Taalstrategie

Een aantal van de onderzoeken die wij hebben uitgevoerd is openbaar. Hieronder kun je meer over deze onderzoeken lezen en de rapporten downloaden om een indruk te krijgen van wat wij voor jou kunnen betekenen. Scroll naar rechts om de verschillende onderzoeken te zien.


Overweldigende overlast of typische traditie?

In opdracht voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we de frames rond vuurwerk en het tijdelijk vuurwerkverbod van 2020 in kaart gebracht. Welke beelden en overtuigingen leven bij mensen rond vuurwerk en in welke verhalen gieten ze die? Hoe interpreteren ze beleid om vuurwerkregels te houden zoals ze zijn of juist verder aan te scherpen? Welke frames sturen juist aan op verdere polarisatie als het om dit onderwerp gaat?

Van kleine kansen tot reusachtige risico's

In opdracht voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we rond twee cases waarin risicoperceptie een grote rol speelt in kaart ge-bracht welke rol framing speelt in risicoperceptie. Welke frames leven er rond ‘Groene biotechnologie’ en ‘Kernenergie’ en hoe verhouden deze frames zich tot negatieve emoties en een gevoel van (gebrek aan) controle? Welke frames kunnen bijdragen aan een zinvol debat over risico’s en helpen om mensen alert te maken op risico’s op een manier die recht doet aan het daadwerkelijke risico?

De taal van techniek

In opdracht van TechniekTalent.nu, een organisatie die jongeren enthousiasmeert voor techniek en de technieksector, brachten wij de frames rond ‘techniek’ in kaart. Op basis van de frames in nieuwsberichten, op websites, op sociale media en in opleidingsbrochures konden we adviezen geven. Welke frames dragen bij aan een positief imago van techniek? En welke frames wil je zien te vermijden? 

Van negatieve naar opwaartse spiraal

In opdracht van ‘Tel mee met taal’ onderzochten we welke frames spelen rond het thema laaggeletterdheid. Hiervoor haalden we frames op uit bestaand materiaal (media, stakeholders en algemeen publiek) en hielpen we met het uitzoeken welk frame het meest strategisch is om mensen te activeren om het gesprek aan te gaan met mensen die baat hebben bij het versterken van hun geletterdheid.

Stereotyperende microportretten

Samen met LJS Nieuwsmonitor en de Vrije Universiteit Amsterdam gingen we aan de slag met een nieuwe onderzoeksmethodiek (microportretten) om op zeer gedetailleerd niveau framende taal op te halen. Via dit onderzoek wilden we uitzoeken in hoeverre er stereotypering werd gebruikt in de Nederlandse pers rond moslims. 

15 minutes of fame

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen deden we samen met LJS Nieuwsmonitor en de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar de re-latie tussen nieuwsconsumptie en stemgedrag. Wat lezen mensen en hoe beïnvloedt dat hun keuze in het stemhokje? Voor dit onderzoek waren wij verantwoordelijk voor de interviews met lastig bereikbare doelgroepen. We spraken  bijvoorbeeld met laagopgeleide jongeren en fervente niet-stemmers om te kijken wat hen drijft en hoe zij naar de wereld kijken. 

Jeugdcriminaliteit & media

De jeugdcriminaliteit daalt gestaag sinds 2007 en toch blijven mensen dit zien als een even groot (of zelfs groter wordend) probleem. Hoe komt dat? Door uit te zoeken samen met LJS Nieuwsmonitor welke frames spelen in de media rond het on-derwerp ‘jeugdcriminaliteit’ en hoe deze frames zich hebben ontwikkeld over tijd, konden we reconstrueren hoe politiek en nieuws bijdragen aan de publieke perceptie. Taalstrategie was bij dit onderzoek verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de frames en het uitvoeren van diepte-interviews met 14 dagblad-journalisten.

Openbare onderzoeken door Taalstrategie

Een aantal van de onderzoeken die wij hebben uitgevoerd is openbaar. Hieronder kun je meer over deze onderzoeken lezen en de rapporten downloaden om een indruk te krijgen van wat wij voor jou kunnen betekenen.


Overweldigende overlast of typische traditie?

In opdracht voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we de frames rond vuurwerk en het tijdelijk vuurwerkverbod van 2020 in kaart gebracht. Welke beelden en overtuigingen leven bij mensen rond vuurwerk en in welke verhalen gieten ze die? Hoe interpreteren ze beleid om vuurwerkregels te houden zoals ze zijn of juist verder aan te scherpen? Welke frames sturen juist aan op verdere polarisatie als het om dit onderwerp gaat?

Van kleine kansen tot reusachtige risico's

In opdracht voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben we rond twee cases waarin risicoperceptie een grote rol speelt in kaart gebracht welke rol framing speelt in risicoperceptie. Welke frames leven er rond ‘Groene biotechnologie’ en ‘Kernenergie’ en hoe verhouden deze frames zich tot negatieve emoties en een gevoel van (gebrek aan) controle? Welke frames kunnen bijdragen aan een zinvol debat over risico’s en helpen om mensen alert te maken op risico’s op een manier die recht doet aan het daadwerkelijke risico?

De taal van techniek

In opdracht van TechniekTalent.nu, een organisatie die jongeren enthousiasmeert voor techniek en de technieksector, brachten wij de frames rond ‘techniek’ in kaart. Op basis van de frames in nieuwsberichten, op websites, op sociale media en in opleidingsbrochures konden we adviezen geven. Welke frames dragen bij aan een positief imago van techniek? En welke frames wil je zien te vermijden? 

Van negatieve naar opwaartse spiraal

In opdracht van ‘Tel mee met taal’ onderzochten we welke frames spelen rond het thema laaggeletterdheid. Hiervoor haalden we frames op uit bestaand materiaal (media, stakeholders en algemeen publiek) en hielpen we met het uitzoeken welk frame het meest strategisch is om mensen te activeren om het gesprek aan te gaan met mensen die baat hebben bij het versterken van hun geletterdheid.

Stereotyperende microportretten

Samen met LJS Nieuwsmonitor en de Vrije Universiteit Amsterdam gingen we aan de slag met een nieuwe onderzoeksmethodiek (microportretten) om op zeer gedetailleerd niveau framende taal op te halen. Via dit onderzoek wilden we uitzoeken in hoeverre er stereotypering werd gebruikt in de Nederlandse pers rond moslims. 

15 minutes of fame

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen deden we samen met LJS Nieuwsmonitor en de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar de relatie tussen nieuwsconsumptie en stemgedrag. Wat lezen mensen en hoe beïnvloedt dat hun keuze in het stemhokje? Voor dit onderzoek waren wij verantwoordelijk voor de interviews met lastig bereikbare doelgroepen. We spraken  bijvoorbeeld met laagopgeleide jongeren en fervente niet-stemmers om te kijken wat hen drijft en hoe zij naar de wereld kijken. 

Jeugdcriminaliteit & media

De jeugdcriminaliteit daalt gestaag sinds 2007 en toch blijven mensen dit zien als een even groot (of zelfs groter wordend) probleem. Hoe komt dat? Door uit te zoeken samen met LJS Nieuwsmonitor welke frames spelen in de media rond het onderwerp ‘jeugdcriminaliteit’ en hoe deze frames zich hebben ontwikkeld over tijd, konden we reconstrueren hoe politiek en nieuws bijdragen aan de publieke perceptie. Taalstrategie was bij dit onderzoek verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de frames en het uitvoeren van diepte-interviews met 14 dagbladjournalisten.

Interesse in framingonderzoek? Wij denken graag met je mee!


Interesse in framingonderzoek? Wij denken graag met je mee!


Interesse in framingonderzoek? Wij denken graag met je mee!


Vul het formulier in of bel ons.

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!

Share by: