WAT IS NUDGING?

Directe gedragsbeïnvloeding kan niet alleen door woord en beeld, maar ook door mensen een onbewust duwtje in de goede richting te geven

WAT IS NUDGING?

Directe gedragsbeïnvloeding kan niet alleen door woord en beeld, maar ook door mensen een onbewust duwtje in de goede richting te geven

Een nudge betekent: 'een duwtje geven'


Nudging (letterlijk: een duwtje geven) is eigenlijk het eigenwijze broertje van framing waarbij het draait om directe gedrags-beïnvloeding. Iemand wordt onbewust naar bepaald gedrag gestuurd zonder dat hij zich beïnvloed voelt. Ideaal voor situaties waarbij mensen zonder het zelf door te hebben in oud of fout gedrag vervallen.

Nudging kun je overal gebruiken


Door nudging handig in te zetten, krijg je mensen wél in beweging om hun koffiekopjes af te wassen, hun afval te scheiden en je mails te beantwoorden. Ook in de openbare ruimte wordt gretig gebruik gemaakt van nudging om mensen bijvoorbeeld sneller de trap te laten nemen in plaats van de lift, aan te sporen gezondere voedingskeuzes te maken of om stiller te zijn op plekken waar eerder vergeefs om stilte gevraagd werd.

Wat is nudging?


Nudging is eigenlijk een soort vergaarbak van allerlei onbewuste beïnvloeders die ons gedrag direct beïnvloeden; we hebben niet eens door dat we ander gedrag vertonen. De schoonheid van zo’n nudge is dat je iemand dus op een nieuw paadje zet, zonder dat hij of zij zich beïnvloed voelt. Je hoeft dus weinig uit te leggen of te verbieden, maar zorgt met een duwtje voor het juiste gedrag.


Om een slimme nudging-strategie te ontwikkelen moet je inzicht hebben in welke onbewuste wegen je allemaal kunt bewandelen. Zo kun je nudgen met kleur, geur en andere associaties. Maar ook door bepaalde handelingen moeilijker of juist gemakkelijker te maken. Of (on)aantrekkelijker. Of met gamification. We hebben ook allemaal een aantal sociaal-pyschologische vuistregels in ons hoofd waar je op kunt inspelen. Zoals het principe van schaarste of sociaal bewijs. Allemaal subtiele duwtjes. Wat werkt, weet je alleen zeker wanneer je het zorgvuldig test en slim implementeert. Bij het ontwerpen van een nudgingstrategie kijken we dus samen kritisch naar de context en maken we een plan dat precies past bij de situatie.


In dit filmpje laten verschillende koffietentjes zien hoe zij nudging gebruiken om klanten te verleiden tot duurzamer gedrag

Hoe moet je nudgen?

Voor een goede nudgingstrategie heb je een goede dosis creativiteit nodig én genoeg inzicht in welke manieren van onbewuste invloed je allemaal zou kunnen toepassen. In dit artikel schrijven we over een aantal Nederlandse cases waar nudging echt het verschil kon maken. Een bekende probleemveroorzaker bij het sturen naar nieuw gedrag is de ‘kennisvloek’. In dit artikel vertellen we daar meer over. Waarom doen mensen wat de rest doet? Daar gaan we in het artikel 'Als één schaap over de dam is' op in.


We helpen organisaties met het uitkienen van een slimme nudgingstrategie, maar geven ook workshops en masterclasses om mensen bewust te maken van hoe ze zelf genudged worden én anderen een duwtje in de goede richting kunnen geven. 


Neem contact op
Share by: