ONTWERP EN ADVIES

Samen een ijzersterk frame ontwikkelen waarmee je anderen overtuigt van jouw visie

ONTWERP EN ADVIES

Samen een ijzersterk frame ontwikkelen waarmee je anderen overtuigt van jouw visie

Frames ontwikkelen



What's in a frame? Wat werkt en wat niet? Het ontwikkelen van een aantal basisframes voor belangrijke issues waar je mee te maken hebt kan een pittige klus zijn. Hoe ga je bijvoorbeeld over 'duurzaamheid' communiceren? Wat is een 'betrokken', 'maatschappelijke' of een 'servicegerichte' instelling? Hoe kun je een nieuwe dienst of nieuw product nu eigenlijk het beste framen? We zoeken het samen met je uit en maken een handleiding die je voortaan bij alle communicatie kunt gebruiken.

Een nieuw frame ontwerpen

Een nieuw frame ontwerpen, doen we altijd samen met de klant. Wij hanteren in een strategiesessie een heldere methode en kunnen kritisch bevragen welke beelden, overtuigingen en ‘oude verhalen’ meespelen. De klant is onmisbaar tijdens dit proces als bron van kennis: enerzijds over de doelgroep, anderzijds over de organisatie zelf. In een sessie van een dagdeel (in overleg) ontwerpen we gezamenlijk een verhaal waar de vertellers zich in thuis kunnen voelen. Ook halen we alle tegenframes boven tafel: wat zijn nou de verhalen waar je last van hebt en hoe kun je daar het slimst mee omgaan?


Handleiding

Het resultaat van een strategiesessie is een handzaam rapport met duidelijke kaders en do’s en don’ts . Het is een handleiding die houvast biedt bij het framen, ook voor mensen die niet bij deze sessie aanwezig waren. Daarnaast kunnen we meedenken met de praktische implementatie van het frame. Welke middelen ontwikkel je? En hoe komen die er uit te zien?

Ontwikkeling framingstrategie


Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om wat mensen horen. Of het nou gaat om een idee, product of dienst. Een beleidsstuk, visiedocument of campagne. Zeker als die boodschap via een scherm loopt in plaats van face-to-face. Er is een grotere kans op misverstanden en je hebt het minder snel door als de boodschap verkeerd (of: niet) aankomt. Wij gaan met de opdrachtgever op zoek naar de juiste boodschap met de juiste taal.  We nemen de deelnemers in een strategiesessie mee in de kunst van het framen en ontwikkelen daarna gezamenlijk een frame. In een dagdeel heb jij een frame voor je issue, dienst of product. We werken het uit in een praktisch adviesrapport dat aan de basis kan staan voor alle communicatie. Dat rapport is bondig en duidelijk, zodat ook degenen die niet bij de strategiesessie aanwezig waren ermee uit de voeten kunnen. Ook kunnen we meedenken en meeschrijven in de uitwerking van het frame.

Ontwikkeling nudgingstrategie


Foute gewoontes op het werk afleren? Dit zou zomaar hét moment kunnen zijn voor het ontwikkelen van interventies die de terugkerende thuiswerkers straks richting nieuw gedrag kunnen nudgen. Foutparkeerders, collega’s die altijd te laat hun declaraties inleveren en rokers op plekken die daar echt niet voor bedoeld zijn ... met een onbewust duwtje krijg je meer voor elkaar dan het zoveelste kwade briefje met een verbod erop. Ook zijn er tegenwoordig in kantoren behoorlijk wat extra maatregelen nodig om werkplekken, publieke ruimtes en winkels verantwoord te houden voor de bezoekers. We denken graag mee hoe terugkerende bezoekers verleid kunnen worden tot verstandig gedrag. Bij het ontwikkelen van zo’n strategie leren we de deelnemers alle ins en outs rond nudging. Vervolgens passen we dit samen toe op het vraagstuk van de opdrachtgever. We kunnen via een (digitale) rondleiding ook meekijken in gebouwen als dat nodig is. We stellen een adviesrapport op naar aanleiding van de opgedane inzichten.

Ontwikkeling framingstrategie

Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om wat mensen horen. Of het nou gaat om een idee, product of dienst. Een beleidsstuk, visiedocument of campagne. Zeker als die boodschap via een scherm loopt in plaats van face-to-face. Er is een grotere kans op misverstanden en je hebt het minder snel door als de boodschap verkeerd (of: niet) aankomt. Wij gaan met de opdrachtgever op zoek naar de juiste boodschap met de juiste taal.  We nemen de deelnemers in een strategiesessie mee in de kunst van het framen en ontwikkelen daarna gezamenlijk een frame. In een dagdeel heb jij een frame voor je issue, dienst of product. We werken het uit in een praktisch adviesrapport dat aan de basis kan staan voor alle communicatie. Dat rapport is bondig en duidelijk, zodat ook degenen die niet bij de strategiesessie aanwezig waren ermee uit de voeten kunnen. Ook kunnen we meedenken en meeschrijven in de uitwerking van het frame.


Deelnemers: 1-15

Tijdsinvestering: 1 dagdeel

Plaats: op locatie of online

Neem contact op

Ontwikkeling nudgingstrategie

Foute gewoontes op het werk afleren? Dit zou zomaar hét moment kunnen zijn voor het ontwikkelen van interventies die de terugkerende thuiswerkers straks richting nieuw gedrag kunnen nudgen. Foutparkeerders, collega’s die altijd te laat hun declaraties inleveren en rokers op plekken die daar echt niet voor bedoeld zijn ... met een onbewust duwtje krijg je meer voor elkaar dan het zoveelste kwade briefje met een verbod erop. Ook zijn er tegenwoordig in kantoren behoorlijk wat extra maatregelen nodig om werkplekken, publieke ruimtes en winkels verantwoord te houden voor de bezoekers. We denken graag mee hoe terugkerende bezoekers verleid kunnen worden tot verstandig gedrag. Bij het ontwikkelen van zo’n strategie leren we de deelnemers alle ins en outs rond nudging. Vervolgens passen we dit samen toe op het vraagstuk van de opdrachtgever. We kunnen via een (digitale) rondleiding ook meekijken in gebouwen als dat nodig is. We stellen een adviesrapport op naar aanleiding van de opgedane inzichten.


Deelnemers: 1-15

Tijdsinvestering: 1 dagdeel

Plaats: op locatie of online

Neem contact op

Deelnemers: 1-15

Tijdsinvestering: 1 dagdeel

Plaats: op locatie of online

Neem contact op

Deelnemers: 1-15

Tijdsinvestering: 1 dagdeel

Plaats: op locatie of online

Neem contact op

Voorbeelden van frames die we ontworpen hebben met klanten:

Hoe kunnen wij je helpen?



Hoe kunnen wij je helpen?


Vul het formulier in of bel ons.

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!

Share by: