Een goede boodschap kan niet zonder een goed frame. Tenminste: als je wil dat je boodschap zo overkomt zoals je deze bedoeld had. Maar wat is framing eigenlijk? Wat doet het? Waarom is het zo belangrijk? En misschien wel het belangrijkste: hoe kan je zelf framen?
Het gebruiken van specifieke taal om de juiste emoties en wereldbeelden aan te wakkeren, waardoor de boodschap aan overtuigingskracht wint, wordt vaak nog enorm onderschat. George Lakoff, die enorm veel onderzoek naar framing verricht, heeft de Amerikanen al overtuigd: to win, one must frame the debate. En zo is het maar net.
Taalstrateeg Frank Luntz
Het gebruiken van specifieke taal om de juiste emoties en wereldbeelden aan te wakkeren, waardoor de boodschap aan overtuigings-kracht wint, wordt vaak nog enorm onderschat. George Lakoff, die enorm veel onderzoek naar framing verricht, heeft de Amerikanen al overtuigd: to win, one must frame the debate. En zo is het maar net.
Taalstrateeg Frank Luntz
Door het ontwikkelen van de juiste frames en de juiste taal wordt niet alleen de argumentatie overtuigender, je bepaalt ook sterk waar de discussie over gaat en hoe die discussie gevoerd wordt. Een win-win-situatie!
Een frame is een verhaal dat je met bepaalde woorden en beelden vertelt, waardoor sommige delen van de werkelijkheid meer naar voren komen en andere delen naar de achtergrond verdwijnen. Je verhaallijn en daarbij passende woordkeuze zorgen voor een focus die ervoor zorgt dat de interpretatie van mensen gestuurd wordt. Door bewust een frame te kiezen dat aansluit bij de belevingswereld van de ontvanger, zal je frame gaan fungeren als bril waardoor de ontvanger van jouw boodschap gaat lezen en luisteren. Hij of zij ziet dan de randen van je verhaal niet meer, waardoor jouw perspectief enorm aan overtuigingskracht toeneemt. Soms kan een frame al opgeroepen worden door één woord. Dat is bijvoorbeeld het geval bij ‘plofkip’ of ‘aflosboete’. Door een eenduidig verhaal te ontwerpen en daar krachtige woorden bij te vinden, hou je controle over hoe er gepraat én gedacht wordt over jouw onderwerp.
Door het ontwikkelen van de juiste frames en de juiste taal wordt niet alleen de argumentatie overtuigender, je bepaalt ook sterk waar de discussie over gaat en hoe die discussie gevoerd wordt. Een win-win-situatie!
Een frame is een verhaal dat je met bepaalde woorden en beelden vertelt, waardoor sommige delen van de werkelijkheid meer naar voren komen en andere delen naar de achtergrond verdwijnen. Je verhaallijn en daarbij passende woordkeuze zorgen voor een focus die ervoor zorgt dat mensen hun interpretatie gestuurd wordt. Door bewust een frame te kiezen dat aansluit bij de belevingswereld van de ontvanger, zal je frame gaan fungeren als bril waardoor je ontvanger van de boodschap gaat lezen en luisteren. Hij of zij ziet dan de randen van je verhaal niet meer, waardoor jouw perspectief enorm aan overtuigingskracht toeneemt. Soms kan een frame al opgeroepen worden door één woord. Dat is bijvoorbeeld het geval bij ‘plofkip’ of ‘aflosboete’. Door een eenduidig verhaal te ontwerpen en daar krachtige woorden bij te vinden, hou je controle over hoe er gepraat én gedacht wordt over jouw onderwerp.
Framing kan je leren, met flink wat oefening. Het is een kwestie van met een andere blik naar de realiteit te gaan kijken. Dat vraagt uitleg, veel voorbeelden en een uitgekiende methodiek. Wij zijn gespecialiseerd in framing en delen onze inzichten en ervaring graag.
Lees hier meer over wat framing is, een artikel met de 5 essentiële framingtips en een stuk over framing en ethiek. Als je door de artikelen op deze site bladert, zal je nog veel meer casussen over framing vinden, zoals over de hypotheekrenteaftrek, framing vrijheid, het woord subsidie en framing dementie.
Daarnaast geven we workshops en trainingen om mensen hun boodschap te leren staven met krachtige frames. Benieuwd wat wij voor jouw boodschap kunnen betekenen? Neem contact met ons op.
Framing kan je leren, met flink wat oefening. Het is een kwestie van met een andere blik naar de realiteit te gaan kijken. Dat vraagt uitleg, veel voorbeelden en een uitgekiende methodiek. Wij zijn gespecialiseerd in framing en delen onze inzichten en ervaring graag.
Lees hier meer over wat framing is, een artikel met de 5 essentiële framingtips en een stuk over framing en ethiek. Als je door de artikelen op deze site bladert, zal je nog veel meer casussen over framing vinden, zoals over de hypotheekrenteaftrek, framing vrijheid, het woord subsidie en framing dementie.
Daarnaast geven we workshops en trainingen om mensen hun boodschap te leren staven met krachtige frames. Benieuwd wat wij voor jouw boodschap kunnen betekenen? Neem contact met ons op.