Een kijkje in onze keuken: aansluiten bij de ander

30 september 2024

We hebben de leukste baan op aarde. Althans, dat vinden wij zelf. “Maar wat doen jullie dan de hele dag?” Die vraag krijgen we vaak tijdens workshops en trainingen. Niet zo gek, want framing en nudging klinken voor velen spannend. “Zijn jullie dan echt de hele dag bezig met beïnvloeden?” Nee hoor, wees gerust! Wat we wél graag doen, is mensen helpen om helder en overtuigend te communiceren, zodat zij anderen net zo enthousiast kunnen maken over hun ideeën als zijzelf zijn. Het mooie is dat iedereen wel wat extra overtuigingskracht kan gebruiken, of het nou gaat om een nieuw beleidsplan of om een maatschappelijk thema op de kaart zetten.


Wat we vaak zien bij klanten die ons benaderen, is dat ze moeite hebben om mensen mee te krijgen, ondanks sterke argumenten. De vraag is dan: waar gaat het mis? Soms blijft de zender te veel in zijn of haar eigen bubbel en staat te weinig stil bij wat de ander belangrijk vindt. Als je wilt overtuigen, moet je aansluiten bij wat de ander drijft. Dit klinkt simpel, maar vereist een andere manier van denken, wat vaak tot een heel andere boodschap leidt.


Kennisvloek

Een andere valkuil is de ‘kennisvloek’. We schreven hier eerder al eens een artikel over, maar het komt erop neer dat we vaak aannemen dat de ander dezelfde kennis heeft als wij. In de praktijk blijkt dit vaak niet zo te zijn én kunnen we ons maar moeilijk een voorstelling maken van wat de ander dan wel weet. Daarnaast baseren veel mensen hun mening onbewust op onjuiste informatie. Daar kwamen we tijdens een onderzoek naar kortdurende detentie nog maar eens achter. We interviewden een twintigtal mensen over hun ideeën over het Nederlandse strafrechtsysteem. Toen we vroegen of ze tevreden waren met het strafrechtsysteem in Nederland, antwoordde iemand: “Het probleem ligt bij de jury.” Verrast vroegen wij: “Jury? Leg eens uit…” Deze persoon zei: “Er zitten daar zo’n tien man die bepalen of je schuldig bent of niet, en als ze je niet mogen, ben je de pineut, dan beland je zo in de gevangenis.” Onze oren klapperden. Een jury? Die hebben we in Nederland helemaal niet! Hoe kwam deze persoon aan deze 'kennis'? “Dat weet toch iedereen, dat zie je overal op Netflix!”


Dit soort informatie is voor ons (en de opdrachtgever) enorm waardevol. Het laat zien dat we ons communicatieplan moeten aanpassen. Het wordt lastig om iemand te overtuigen als diegene verkeerde informatie heeft. Die misinformatie beïnvloedt wat men vindt én hoe men handelt. In zo’n geval moet je een stapje terug doen en is het beter om eerst op een begrijpelijke manier uit te leggen hoe het écht zit. Zodra iemand de juiste kennis heeft, wordt het veel makkelijker om hem of haar mee te krijgen in jouw idee. Wat we vaak merken is dat, na ons onderzoek en de aanpassingen in hun communicatie, klanten al snel positieve veranderingen zien. Ineens lukt het wél om mensen te overtuigen en plannen door te voeren die voorheen op weerstand stuitten. Het blijft voor ons fascinerend hoe kleine veranderingen in framing een wereld van verschil kunnen maken.


Wij leren ook van jullie!

Ons werk is hierdoor niet alleen uitdagend, maar ook ontzettend leerzaam. We krijgen inzicht in hoe het brein werkt en zoeken voortdurend naar manieren om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de ander. Zo zorgen we ervoor dat onze boodschap precies overkomt zoals bedoeld, zonder ruimte voor misinterpretatie. Omdat onze klanten uit verschillende sectoren komen, leren wij ook veel van hen, terwijl wij hen helpen hun boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Een echte win-winsituatie!


Deel dit artikel:

Andere artikelen

30 september 2024
Metaforen kunnen ontzettend handig zijn. Ze maken een lastig onderwerp concreet en begrijpelijk en hebben ze een sturende kracht: een goed gekozen metafoor bepaalt waar de aandacht naartoe gaat. Als iemand zegt dat hij is 'gegroeid als mens’, is dat inhoudelijk vrij complex, maar toch begrijpen we meteen wat iemand bedoelt en of het bijvoorbeeld goed of slecht nieuws is. Niet zo gek dus, dat wij vaak worden gevraagd om onderzoek te doen naar en advies te geven over metafoorgebruik.
30 september 2024
We hebben de leukste baan op aarde. Althans, dat vinden wij zelf. “Maar wat doen jullie dan de hele dag?” Die vraag krijgen we vaak tijdens workshops en trainingen. Niet zo gek, want framing en nudging klinken voor velen spannend. “Zijn jullie dan echt de hele dag bezig met beïnvloeden?” Nee hoor, wees gerust! Wat we wél graag doen, is mensen helpen om helder en overtuigend te communiceren, zodat zij anderen net zo enthousiast kunnen maken over hun ideeën als zijzelf zijn. Het mooie is dat iedereen wel wat extra overtuigingskracht kan gebruiken, of het nou gaat om een nieuw beleidsplan of om een maatschappelijk thema op de kaart zetten.
17 april 2024
Het is feest! Komende vrijdag ontvangt onze oud-stagiair Iris van Weenen namelijk haar masterdiploma! Haar stage bij ons was onderdeel van haar masteropleiding Neerlandistiek en haar superinteressante scriptieonderzoek naar de overeenkomsten tussen talige en visuele frames heeft haar uiteindelijk dat felbegeerde papiertje van de Universiteit Leiden opgeleverd.
Share by: