Framen met Mad Men

mei 31, 2011

We zouden graag eens een campagne opzetten met Donald Draper uit de hitserie Mad Men. Eeuwig zonde dat de beste man niet écht bestaat, aangezien hij een goede neus heeft voor marketing, overtuigende beelden en…framing!


The Carousel

In een geniaal fragment uit het eerste seizoen van Mad Men is hoofdpersoon Don Draper een campagnepresentatie aan het houden voor Kodak. Ze hebben een nieuwe diaprojector ontwikkeld. Zij noemen hun nieuwe product ‘the wheel’. Dat klinkt spannend en snel. Fout, zegt Don. ‘It’s not called the wheel, it’s called the carousel’. Nostalgie werkt in dit geval veel beter.


Frame de projector als een tijdmachine in plaats van een ruimteschip. Don weet als geen ander hoe met het opwekken van het juiste frame en de bijbehorende associaties en gevoelens mensen verleid worden tot het kopen van zo’n apparaat. Laat je ook verleiden door dromerige Don!

Deel dit artikel:

Andere artikelen

17 apr., 2024
Het is feest! Komende vrijdag ontvangt onze oud-stagiair Iris van Weenen namelijk haar masterdiploma! Haar stage bij ons was onderdeel van haar masteropleiding Neerlandistiek en haar superinteressante scriptieonderzoek naar de overeenkomsten tussen talige en visuele frames heeft haar uiteindelijk dat felbegeerde papiertje van de Universiteit Leiden opgeleverd.
09 apr., 2024
Eerder schreven we al eens een artikel over hoe taal je denken beïnvloedt . De conclusie daarvan was: taal is verre van neutraal en heeft zelfs invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. Afhankelijk van de taal die je spreekt kun je bijvoorbeeld bepaalde kleuren beter zien, of onthoud je beter wie precies de schuldige was bij een ongeluk. De manier waarop je iets zegt, heeft effect op hoe we de wereld zien, wat we een logische vervolgstap vinden of wie we aanwijzen als probleemveroorzaker. Een nieuwe Duitse studie vond voor deze conclusie nieuw bewijs én laat zien hoe het invloed heeft op niet alleen ons heden, maar ook onze toekomst.
04 apr., 2024
Misschien dat je nooit in een verhitte online discussie terecht bent gekomen, maar ook in het ‘echte’ leven gebeurt het regelmatig dat we ons gelijk proberen te halen door meer en meer feiten over de ander uit te strooien of dezelfde feiten keer op keer te herhalen. Met toch vaak hetzelfde resultaat: de ander raakt niet overtuigd van jouw visie en sterker nog, hij (of zij) lijkt alleen maar meer overtuigd te zijn van zijn eigen, duidelijk verkeerde, standpunt. Frustrerend!
Share by: