Apples slimme taal

jul. 17, 2011

Het is van Steve Jobs bekend dat hij een perfectionist is. Zo hield hij ooit een nieuwe computer tegen omdat het moederbord niet mooi genoeg ontworpen was. Het moederbord zit in het apparaat en is dus onzichtbaar voor de gebruiker. Maar niet voor Jobs. Dus het moest over. Het duurde lang voordat zijn werknemers hem ervan hadden overtuigd dat zo’n moederbord echt niet mooier kon. De haarkloverij houdt niet op bij het uiterlijk van de Appleproducten, zelfs voor de Appletaal is een protocol. Een protocol bestaande uit een zwarte woordenlijst, zo ontdekte de website Gawker.


That’s not recommended

Het hebben van een zwarte woordenlijst is geen slecht idee. Veel bedrijven, instellingen en politieke partijen gebruiken taal die ze beter zouden kunnen inslikken. Veel van die zwarte woorden glippen er per ongeluk uit, dus het kan geen kwaad om ze vast te leggen en zo nu en dan een bullshit-bingo te houden.


Apple zou Apple niet zijn als die zwarte woordenlijst niet slim gebruik maakte van taal met een beetje onbewuste positieve beïnvloeding. Zo worden werknemers (op straffe van een schorsing) geïnstrueerd om nooit het woord 'unfortunately' te gebruiken bij slecht nieuws. Liever 'as it turns out', dat klinkt een stuk neutraler. Daardoor hoopt men dat mensen het nieuws op een minder negatieve manier interpreteren. Hetzelfde geldt voor het verboden 'that wasn’t smart'. Zelfs al zou iemand zijn iPod gebruiken om een spijker in de muur te hameren, dan is het begripvolle antwoord: 'that’s not recommended'. Het morele oordeel over de dommigheid van de klant blijft achterwege.

Problems? Never!

Nog iets slimmer is de framing van eventuele 'problems'. Die bestaan namelijk niet bij Apple. Er is altijd sprake van een 'issue'. Dat is slim, want een 'issue' focust op een oplossing, terwijl bij een 'problem' de focus op de ellende ligt. Ook worden klanten in de winkel altijd aangesproken met 'what questions do you have', in plaats van met het minder uitnodigende 'do you have any questions'. De formulering van Apple maakt het veel logischer en minder ‘ik-sta-die-jongen-al-een-kwartier-lastig-te-vallen-over-welke-iPad-ik-moet-nemen-terwijl-ik-hem-nu-toch-niet-ga-kopen’-achtig. Onbewust wordt de klant zo beïnvloed om de Apple-medewerker sympathieker en hulpvaardiger te vinden.


Je kan je afvragen in hoeverre deze taaltechnieken echt een invloed hebben op klanttevredenheid. Maar als je kijkt naar de statistieken, heeft Apple de meeste tevreden klanten. Alle beetjes lijken dus te helpen. Laat je dus vooral inspireren door deze gigant, vraag anderen waar haken en ogen in je communicatie zitten en leg een eigen zwarte woordenlijst aan. That’s recommended!

Deel dit artikel:

Andere artikelen

17 apr., 2024
Het is feest! Komende vrijdag ontvangt onze oud-stagiair Iris van Weenen namelijk haar masterdiploma! Haar stage bij ons was onderdeel van haar masteropleiding Neerlandistiek en haar superinteressante scriptieonderzoek naar de overeenkomsten tussen talige en visuele frames heeft haar uiteindelijk dat felbegeerde papiertje van de Universiteit Leiden opgeleverd.
09 apr., 2024
Eerder schreven we al eens een artikel over hoe taal je denken beïnvloedt . De conclusie daarvan was: taal is verre van neutraal en heeft zelfs invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. Afhankelijk van de taal die je spreekt kun je bijvoorbeeld bepaalde kleuren beter zien, of onthoud je beter wie precies de schuldige was bij een ongeluk. De manier waarop je iets zegt, heeft effect op hoe we de wereld zien, wat we een logische vervolgstap vinden of wie we aanwijzen als probleemveroorzaker. Een nieuwe Duitse studie vond voor deze conclusie nieuw bewijs én laat zien hoe het invloed heeft op niet alleen ons heden, maar ook onze toekomst.
04 apr., 2024
Misschien dat je nooit in een verhitte online discussie terecht bent gekomen, maar ook in het ‘echte’ leven gebeurt het regelmatig dat we ons gelijk proberen te halen door meer en meer feiten over de ander uit te strooien of dezelfde feiten keer op keer te herhalen. Met toch vaak hetzelfde resultaat: de ander raakt niet overtuigd van jouw visie en sterker nog, hij (of zij) lijkt alleen maar meer overtuigd te zijn van zijn eigen, duidelijk verkeerde, standpunt. Frustrerend!
Share by: